MiCAR NYHEDER

København, d. 4. juni 2019

Interview med Ulrik Schönemann:

Autobranchen halter bagefter på digitalisering af servicemarkedet

København, d. 3. juni 2019

Pressemeddelelse og interview:

Ulrik Schönemann, tidligere topchef for Skandinavisk Motor Co. og Semler Retail bliver rådgiver for iværksætter-virksomheden MiCAR

Ulrik Schönemann, du er tidligere topchef for Skandinavisk Motor Co. og Semler Retail. Hvad er baggrunden for, at vi nu ser dig i en ny rolle som rådgiver for iværksætter-virksomheden MiCAR?

’Min tid i Semler er ovre, og min erfaring og viden fra 20 år i bilbranchen kan udnyttes af iværksættere, som f.eks folkene bag MiCAR. Min nye verden indeholder generelt rådgivning og digitale løsninger, og med en baggrund i branchen der strækker sig fra uddannelse til chef for de største mærker og organisationer, har jeg indgående viden om branchen, dens udfordringer og fremtidsperspektiver – og det ønsker jeg naturligvis at udnytte.’

Hvorfor MiCAR?

’MiCAR sætter fingeren på et ømt punkt i bilbranchen. Dels en udpræget mangel på digitalisering, dels sætter MiCAR fokus på relevante, men ofte negligerede trin i kundens rejse fra bilkøber, gennem servicelivet og frem til næste køb af bil.

Jeg har tidligere arbejdet med stifterne af MiCAR i et lignende projekt, og det var vældigt succesfuldt, men også omstændigt grundet afhængigheden af bestemte systemer – nu er systemafhængigheden ude af billedet, og det åbner et hav af muligheder.

Jeg blev opfordret til at kikke på MiCAR, og gik i dialog med folkene bag. Og det var tydeligt for mig, at de har fat i det helt rigtige. Det er effektivt, løser konkrete behov og udfordringer, sætter strøm på væsentlige processer og er nemt og billigt at sætte i drift for kunderne – så, potentialtet er stort. Lige så vigtigt er det, at MiCARs løsning ikke er endnu et IT-system, men en service – det holder omkostninger nede, og er hurtigt at få driftsklart.’

Hvad er det som MiCAR kan bidrage med i bilverdenen? 

’Det er en gammel sandhed, at når lys, varme, husleje og sælgerløn er betalt, er der ikke mange penge i at sælge biler. Servicemarkedet driver forretningen og bundlinjen, og ved at digitalisere vigtige opfølgnings- og mérsalgsmuligheder – som f.eks. serviceindkaldelser, karosserieftersyn, servicetjek, sæsonskifte og salg af undervognsbehandling, forsikring og servicekontrakter, skaber MiCARs løsning længere og bedre kunderelationer til en lav pris. Forhandlere og værksteder får gjort det de burde gøre allerede, medens de kan udnytte deres ressourcer bedre…  og kunderne får tilbudt produkter og services der giver mening og som er relevante for præcis dem.

Det er der egentligt ikke noget nyt i – det nye er automatiseringen og uafhængigheden af systemer.’

Og hvad giver det dig og bilvirksomhederne?

’I bedste fald tjener vi alle nogle flere penge !! Det er jo målet med drift af en virksomhed – det er dog vigtigt for bilforhandlere og værksteder, at få reel digitalisering i drift, og udnytte den viden og salgsmulighed, der ligger gemt i kundedatabasen til mere forretning og lange kunderelationer. Det har altid været fokusområde for mig, så i den forstand er det jo win-win.’

Hvad ser du som det vigtigste du kan bidrage med i MiCAR?

’Netværk, viden og erfaring er vel det åbenlyse – og så kan jeg pege i den rigtige retning og måske sikre at MiCAR undgår nogle fejl hen af vejen.’

Hvordan kommer vi konkret til at se og høre dig og MiCAR gående fremad?

’Jeg deltager ikke i direkte i den daglige drift eller har fast kontoradresse hos MiCAR, men vil være synlig på en række kundemøder og hvor det i øvrigt giver mening for MiCAR eller MiCARs kunder.. alt sammen i respekt for mine andre opgaver i forretningsverdenen.’

Hvornår går du i gang med opgaven?

’Vi har talt sammen i nogle måneder, og jeg synes egentligt allerede at jeg har kunnet bidrage med mange ting – så reelt er jeg jo i gang. Men der er nogle konkrete mål vi har sat op, og dem tager vi hul på i juni. MiCARs løsninger er klar, så reelt skal vi have bare skaffet flere kunder i en fart – og det glæder vi os alle til.’

 

Om MiCAR:

I kundebasen ligger bilforhandlerens vigtigste uudnyttede forretningspotentiale.

MiCAR er grundlagt af iværksætterne Thomas Neergaard og Stig Andersen, og deres mission er at hjælpe bilforhandlerne med at fastholde kunderne og holde mersalget effektivt på sporet, igennem hele kundens livscyklus.

Til det formål har MiCAR udviklet en digital platform og service, som er skræddersyet til bilbranchen, der automatiserer og personaliserer kundekommunikation og E-Commerce for bilforhandlere – helt ned til den enkelte kunde og køretøj.

Ressourcerne er knappe hos bilforhandlerne, så det kan være svært at igangsætte nye digitale forretningsaktiviteter. MiCAR er derfor ikke udviklet som endnu et IT-system i skoven af IT-systemer og apps, men som en service, hvor MiCAR står for igangsættelse og den daglige eksekvering af relevante aktiviteter og tilbud til kunden på vegne af forhandleren.

Af bilforhandlere, som allerede har valgt MiCAR som samarbejdspartner, kan bl.a. nævnes Bilhuset Elmer med 5 bilmærker og 3 butikker på Sjælland og Bornholm samt Ove Jensen Biler med 2 bilmærker og 2 butikker i Nordsjælland.

Læs mere på www.micar.dk

For yderligere spørgsmål eller kommentarer, kontakt én af MiCAR stifterne Thomas Neergaard, thomas@micar.dkeller Stig Andersen, stig@micar.dk.

København, d. 3. maj 2019

Thomas Neergaard, Co-founder in interview:

How to unlock the business potential of your existing customer base

Kontakt os
for mere information

Udfyld blot nedenstående oplysninger, så kontakter vi dig.